Dakar - etapa č. 11

13.01.2012 10:32

Třetí jihoamerický stát přivítal letošní konvoj rallye Dakar. Nutno říct, že už poměrně prořídlý, když z původních 443 strojů jich stálo na startu už jen 289. Trasa vedle z chilské Aricy do peruánské Arequipy a po celou dobu na ní číhalo jezdci velice obávané nebezpečí, písek fesh-fesh.

Pro motorkáře byla dnešní etapa okořeněná tím, že budou spát společně se čtyřkolkáři ve speciálním odděleném bivaku. Koncept této takzvané maratónské etapy byl naposledy použit ještě v africkém ročníku Dakaru 2007 v Maroku. Pro motorky a čtyřkolky to znamená, že po dojezdu do bivaku se nesetkají se svými asistencemi, které uvidí až následujícího dne na náhorní plošině Nasca. 

Pořadatelé přichystali na dnešní den tedy nejen dva bivaky, ale také dvě trasy, jenže to by museli mít na své straně nakloněné počasí. To opět předvádělo své rozmary a v posledních dnech smáčelo vytyčenou závodní trasu silným deštěm. Vyschlá koryta řek tak už nebyla vyschlá a závodníkům by přišly vhod spíš kánoje. 

Rychlostní zkouška byla druhá nejdelších, 556 kilometrů, a opět byla rozdělena „nepříjemnou“ neutralizační částí – vzpoměňte si, jak dopadl Aleš Loprais na podobném přejezdu mezi dvěma měřenými úseky v deváté etapě. Dnes byla neutralizace kvůli přejezdu hranic mezi Chile a Peru. Všichni závodníci dnes zpočátku jeli po stejné trase, ale po neutralizaci směřovali každý do svého bivaku. 

Motorky

Trasa byla velmi náročná. Co jiného také od pouště Atacama čekat. Občas se jelo po zpevněných prašných cestách, ale jinak to byla jízda rozhlehlou pouští a fesh-fesh – opravdu neuvěřitelně jemný písek, ve kterém utopíte auto dřív, než řeknete borůvkový koláč. O to těžší je jízda v tomto terénu, protože v písku jsou ukryté velké balvany, které mohou kdykoliv prorazit kolo nebo sestřelit motorkáře ze sedla. Aby toho nebylo málo, tak fesh-fesh hrozně práší a jízda v závěsu je nemožná. 

Motorkáři však musejí zvládat nejen vysoké tempo jízdy v těžkém terénu, ale do toho ještě správně navigovat. Dnes to některým dělalo problémy a přišly navigační chyby. Nevyhnuli se jim ani největší hvězdy – Despres, Coma nebo také Barreda Bort. 

Tato menší zaváhání však nestála jezdce moc času, rozhodovalo se spíš v dunách v okolí 120. kilometru speciálu. Po první bezmála 200kilometrové části měřeného úseku bylo zase „všechno, jak má být“ alespoň z pohledu favoritů. Despres první, druhý Coma a ze třetího místa je sledoval Barreda Bort. 

Despres dokázal zajet i druhou část nejrychleji a v cíli sesednul z motorky jako první. Před Comu se však dostal jeho krajan Gerard Fares Güell, takže na Comu zbylo třetí místo. Ztratil ale jen dvě minuty. Čtvrtým místem se blýskl Francouz Aubert. Všichni jedou na stroji KTM 450 Rally. Páté místo získal pro tým Husqvarnu Španěl Barreda Bort. 

Desátý dojel slovenský jezdec Štefan Svitko a zatím si drží průběžnou pátou pozici. Vede si opravdu skvěle. Na zátylku však už pociťuje dech dotírajícího Španěla Güella, který na něj ztrácí po dnešním výborném výkonu jen dvě minuty. Zhruba stejný rozdíl dělí Desprese a Comu na prvních dvou místech. Despres drží prozatímní vedení.

Auta

Dlouhá jízda pouští v jemném fesh-fesh písku a nepříjemné peruánské duny znepříjemňovaly trasu i automobilům. Do toho foukal silný vítr, takže se hodně prášilo a předjíždění bylo obtížné. 

Pro fanoušky bouřliváka Robbyho Gordona byla i v tomto horkém počasí jako ledová sprcha zpráva o jeho diskvalifikaci. Pořadatelé vyřadili jeho hummer ze závodu na základě nesplnění technických podmínek po dojezdu 9. etapy z Antofagasty do Iquique. Gordon pochopitelně podal proti diskvalifikaci protest a do vyřešní v závodu zatím pokračuje. 

Včerejší hořká zpráva však zřejmě otrávila nejen Robbyho, ale i jeho hummer, protože ho v neutralizační části postihly velké technické komplikace, kvůli kterým stál na místě přibližně dvě hodiny. Nakonec se mu podařilo auto rozjet, ale to už byly všichni soupeři daleko vpředu na startu druhé poloviny rychlostní zkoušky. 

Tu zvládl projet nejrychleji Peterhansel před svými týmovými kolegy Romou a dos Santosem. Čtvrtý byl De Villiers s toyotou a páté a šesté místo opět patřilo „minískům“ v pořadí Novitskiy, Holowczyc – ten nakonec dokázal opravit včerejší technické problémy s posilovačem řízení a etapu dokončil. Tímto se omlouvám ze jeho předčasné vyřazení ze závodu. 

Robby Gordon nakonec dokončil etapu se ztrátou téměř dvou hodin a patřilo mu až 23. místo, ovšem jeho setrvání závodě je ve hvězdách. 

Vozy Mini tedy poměrně jednoznačně dominují kategorii aut. První je Peterhansel, druhý Roma s 22minutovým odstupem a na třetí místo se po dnešní velké ztrátě Gordona posunul De Villiers s Toyotou Hilux. Ten už však ztrácí přes hodinu. 

Čtvrtý je tedy Gordon s víc než dvouhodinovým mankem, páté je další mini Rusa Novitskiyho a šestá druhá toyota týmu Overdrive pilotovaná Argentincem Alvarezem. To je pro tento tým velký úspěch. Sedmé místo průběžně patří Sousovi, který jede s BMW převlečeným za čínský Great Wall.

Arica, Chile – Arequipa, Peru (598 km / RZ 478 km)

Motocykly:
1. Despres (Fr./KTM) 4:03:37, 2. Farres (Šp./KTM) –1:39, 3. Coma (Šp./KTM) –2:01, …10 Svitko (SR/KTM), 57. Veselý (ČR/Yamaha) –1:27:52.  

Průběžné pořadí:
1. Despres 37:11:16, 2. Coma –2:22, 3. Rodrigues (Portug./Yamaha) –1:08:40, 4 Viladoms (ESP) KTM - 1:24:46, 5. Svitko –1:34:56 ...66. Veselý –15:40:47. 

Čtyřkolky:
1. A. Patronelli 4:53:45, 2. M. Patronelli –31, 3. Maffei (všichni Arg./Yamaha) –18:57.  

Průběžné pořadí:
1. A. Patronelli 45:23:40, 2. M. Patronelli –1:20:00, 3. Maffei –1:55:43. 

Automobily:
1. Peterhansel, Cottret (Fr./Mini) 3:56:53, 2. Roma, Périn (Šp., Fr./Mini) –3:44, 3. Leal Dos Santos, Fiuza (Portug./Mini) –8:56. 

Průběžné pořadí:
1. Peterhansel, Cottret 32:38:05, 2. Roma, Périn –22:49, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) –1:11:01. 

Kamióny (552 km/ RZ 432 km):
1. Karginov (Rus./Kamaz) 3:52:50, 2. Stacey (Niz./Iveco) –3:03, 3. Biasion (It./Iveco) –5:02, ...5. Kolomý (ČR/Tatra) –13:31, 7. Valtr (ČR/Liaz) –20:08, 19. Vrátný (ČR/Tatra) –1:49:24. 

Průběžné pořadí:
1. De Rooy (Niz./Iveco) 37:51:55, 2. Stacey –55:58, 3. Ardavichus (Kaz./Kamaz) –1:20:29, ...7. Kolomý –5:31:08, 14. Valtr –12:33:23, 17. Vrátný –1:49:24.

Zpět